maandag 25 maart 2013

Easy! Breezy!...... Cheesy?!

Afgelopen weekend was ik een dagje in Scheveningen. Het weer zat niet mee. Ik kan me herinneren dat het de laatste keer in Scheveningen, ergens in september 2012, ook erg slecht weer was. Alleen niet vergelijkbaar zoals afgelopen zaterdag......brrrrr.......Nederland en ook ik zal blij zijn wanneer de lente daadwerkelijk zijn intrede doet.

Ik was om een speciale reden in Scheveningen. Om de zoveel tijd spreek ik af met oud studiegenoten en inmiddels BFF's Diew, Juul en Ber. Dit keer zou het Scheveningen zijn omdat één van ons daar woont. We hebben elkaar tijdens de studie psychologie leren kennen en zijn volgens mij alweer bijna 12 jaar bevriend. Een bijzonder verhaal is dat ik Ber in de eerste week van de studie ben tegengekomen en zij vrij bemoedigende woorden sprak, toen ik mijn twijfel uitte over keuze van de studie. Thanks girl! Ik ben blij dat ik (mede door haar woorden) heb doorgezet!

Doordat we elkaar nu nog maar weinig zien (druk, iedereen woont in een ander deel van Nederland, andere afspraken en verplichtingen, je kent het) vind ik het leuk om wat te bakken voor hen wanneer we afspreken. Dit keer werd het een, in de bewoordingen van Diew, New York cheesecake zoals ie hoort te smaken. Ik heb namelijk zelf nog nooit een New York cheesecake geproefd en ken alleen de NL-versie 'kwarktaart'.


Het verschil tussen een kwarktaart en cheesecake is volgens mij dat cheesecake gebakken wordt in de oven, terwijl kwarktaart opstijft in de koelkast en dus onder de No-bake categorie valt.

 

Benodigdheden (uit the Hummingbird Bakery)

- Springvorm van 23 cm (ingevet en de bodem bekleed met bakpapier)
- 140 gram bloem
- 1/4 theelepel bakpoeder
- 50 gram boter
- 4 eieren en 1 eidooier
- 190 gram suiker
- 1 theelepel vanille extract
- 50 gram suiker
- 900 gram cream cheese (ik gebruikte de luchtige variant van Mon Chou)

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius. Voor de bodem doe je bloem, bakpoeder, 50 gram suiker en boter in een kom en klop je deze met een handmixer tot een zanderig mengsel. Voeg de eidooier toe en meng opnieuw. Het mengsel blijft zanderig, maar zal iets natter zijn. Verdeel het mengsel over de bodem van de springvorm en gebruik de bolle kant van een lepel om het mengsel aan te drukken tot een gladde en stevige bodem. Bak 20 tot 25 minuten tot de bodem licht goudbruin is. Laat afkoelen.

Voor de vulling klop je de cream cheese met 190 gram suiker en vanille extract in een kom tot een glad en romig mengsel. Als je een handmixer gebruikt, klop je op de laagste stand. Het belangrijkste is om het mengsel zo kort mogelijk te mengen. Volgens mij om te voorkomen dat de vulling in de oven gaat souffleren en je een barst in je taart kunt krijgen.Voeg de eieren één voor één toe en schraap tussendoor even met een spatel langs de randen van de kom. Voeg pas een volgende ei toe, als de vorige volledig is opgenomen. Je kunt eventueel aan het eind heel even op de hoogste stand kloppen om alles goed te mengen. Voor mijn gevoel is dat niet nodig wanneer je zorgt dat de cream cheese op kamertemperatuur is. Schep de vulling op de bodem en zet deze in een braadslee. Giet heet water in de braadslee, ongeveer tot 2/3 van de bodem. Let op! De meeste springvormen zijn van onder niet waterdicht, dus pak de onderkant van de springvorm in met een laagje folie om te voorkomen dat je een natte zachte bodem krijgt. Bak tussen de 35 en 40 minuten. De vulling hoort in het midden nog een klein beetje te wiebelen en zal verder garen wanneer je de taart uit de oven haalt. Ik heb de laatste 5 minuten, de bovengrill aangezet om de bovenkant een klein beetje te karameliseren. Anders krijg je een hele witte taart! Laat de taart afkoelen en laat hem het liefst 12 tot 24 uur opstijven in de koelkast. Daar schijnt ie nog lekkerder van te worden.Ik heb trouwens zelf het recept gehalveerd en in een springvorm van 18 cm gebakken, omdat we maar met zijn viertjes waren. Het viel me op dat de baktijd wel hetzelfde bleef.


We hebben ervan genoten, met een kop thee weg van de kou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten