maandag 26 november 2012

Nuts For Chocolate

Ik houd van chocolade en ik houd van pindakaas. Ik heb alleen nooit geweten dat ze als combinatie ook erg lekker kunnen zijn. Toen mijn zus op huwelijksreis ging naar Amerika, kreeg ik bij terugkomst een flinke zak gevuld met Oreo's, Twinkies en Snowballs. Erg lekker, maar ook calorierijk. Ik moest haar meerdere keren op het hart drukken dat dit voldoende was en ik geen behoefte had aan duurdere en meer exclusieve dingen (denk aan Uggs voor heren). De Reese's peanutbutter cups zaten er helaas niet tussen. Dat zijn chocolade cups gevuld met een smeuïge pindakaasmengsel. Nu kun je via internet wel deze peanutbutter cups bestellen, maar a) je bent veel geld kwijt aan importkosten en b) stel als ze lekker zijn, dan willen anderen ze ook proeven waardoor je minder voor jezelf over houdt. Laatst zag ik op een blog een recept voorbij komen voor zelfgemaakte peanutbutter cups. Toen dacht ik: 'waarom zoveel geld uitgeven als je ze ook zelf kunt maken'?



Benodigdheden 

(voor 24 peanutbutter cups)
- 200 gram romige pindakaas (zoals van Calvé)
- 400 gram chocolade (melk of puur)
- 3/4 cup poedersuiker.
- 2 tot 3 eetlepels gesmolten boter
- mini cupcake papiertjes (te koop bij de bakwinkel, Jamin, Xenos, etc.)
- bakspray (te koop bij Blokker of de bakwinkel)

Bereiding

Verstuif een dunne laag bakspray over de papiertjes. Smelt 200 gram chocolade in de magnetron of au bain marie. Doe een theelepel gesmolten chocolade in elk papiertje. Strijk de chocolade met de achterkant van de lepel langs de binnenkant van de cupcake papiertjes. Zorg dat de bodem ook volledig bedekt is met een dun laagje chocolade. Laat de papiertjes met chocolade 5 tot 10 minuten in de koelkast opstijven. 


Roer de poedersuiker met pindakaas en 2 eetlepels gesmolten boter tot een samenhangend mengsel. Als het mengsel nog iets te dik is, voeg je nog een beetje gesmolten boter toe. Haal de papiertjes uit de koelkast en vul deze met het pindakaasmengsel. Ik gebruikte voor het gemak een spuitzak. 


Smelt de resterende 200 gram chocolade. Giet bovenop elk hoopje pindakaasmengsel een theelepel gesmolten chocolade en strijk glad. Laat alle cups een half uur in de koelkast opstijven. Daarna kun je de papiertjes eraf halen en serveren.



Het recept is ontzettend gemakkelijk en valt onder de 'no bake' categorie oftewel geen oven nodig. De combinatie van de zoutige pindakaas en de zoete chocolade is echt weldadig. Ik bedacht me dat het ook zo'n handig recept is om vantevoren klaar te maken wanneer je visite verwacht en je kunt eindeloos variëren met de vulling. Voordat je gaat fantaseren over andere vullingen (ik denk al aan frambozen en witte melkchocolade ganache of hazelnoten praline) raad ik je aan om eerst de pindakaas vulling te proberen. Nu ik deze combinatie heb geproefd, heb ik de indruk dat mijn zus toch niet voldoende had meegenomen na haar huwelijksreis. Die Reese's peanutbutter cups hadden er best bij gemogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten