vrijdag 14 december 2012

Cupcakes Make my Day

Het is vandaag Cupcake dag. Zo heb ik begrepen. Cupcakes zijn één van mijn favoriete dingen om te bakken. Je kunt eindeloos variëren met smaken en je kunt veel kwijt in het decoreren van deze zoete baksels. De afgelopen tijd heb ik een aantal recepten geprobeerd uit boeken als 'Lily's cupcakes', 'Hoe word ik een goddelijke huisvrouw' en 'het Hummingbird bakboek'. Erg lekkere recepten, maar ter ere van cupcake day besloot ik om met een eigen creatie te komen, waarbij ik een paar van mijn favoriete smaken met elkaar combineerde: banaan, caramel en noten. Mijn Inspiratie kwam van 'Walker's Nutty Brazil Caramel'. Wellicht ken je deze snoepjes al en als je ze niet kent, ga dan morgenochtend naar de Jamin om deze te kopen.....of maak deze cupcake........ 


Benodigdheden (voor 12 cupcakes)

- 200 gram bloem
- 1/2 theelepel bakpoeder
- 1 theelepel baksoda (te koop bij toko of AH)
- 1/2 theelepel zout
- 1/2 theelepel kaneel
- 1/4 theelepel vanille extract
- dulce de leche (ik koop ze bij de EMTE)
- 3 grote rijpe bananen, gepureerd (liefst waar het schil bijna zwart is)
- 75 gram lichte basterdsuiker
- 75 gram fijn kristalsuiker
- 1 medium ei
- 75 gram boter, gesmolten
- papieren vormpjes
- eventueel muffinblik

 

Bereiding

Verwarm de oven voor op 175 graden Celsius. Prak de banaan in een kom. Voeg suiker, boter, vanille extract en het ei toe. Meng tot een beslag. Zeef bloem, bakpoeder, baksoda, zout en kaneel. Voeg het bloemmengsel toe aan het banaanmengsel en roer kort tot alle ingrediënten zijn opgenomen. Roer niet te lang, anders worden je cakejes taai. Vul de papieren vormpjes tot driekwart met het beslag. Bak in de oven gedurende 20 tot 25 minuten. Haal ze eruit en laat ze afkoelen op een rek. Snijd aan de bovenkant een stukje uit het midden van de cupcakes en vul deze met een theelepel dulce de leche. Doe het kapje er weer op.

 

Voor de botercrème heb je nodig

- 200 gram boter, ongezouten en op kamertemperatuur
- 200 gram poedersuiker
- karamelsiroop (ik gebruikte die van Starbucks, maar andere merken kunnen ook)

Klop met een elektrische mixer de boter tot deze luchtig is. Voeg de poedersuiker toe en mix minstens 5 minuten tot een luchtig mengsel. Voeg beetje bij beetje ongeveer 2 eetlepels karamelsiroop toe en blijf mixen tot je een geheel hebt. Vul een spuitzak met de botercrème en spuit toefjes op de cakejes.

Voor een extra bite kun je gekarameliseerde noten maken. Hiervoor heb je nodig:
- noten
- 100 gr suiker
- 30 ml water

Doe de suiker en water in een steelpan. Verwarm deze totdat je een lichtbruine karamel krijgt. Roer de noten erdoor en stort de noten uit op een bakplaat die je met bakpapier hebt bekleed. Laat afkoelen en bestrooi de cupcakes met deze noten. 

Voor nog extra smaak snijd je karamelblokjes in stukjes en strooi je deze over de cupcakes. Ik gebruikte  daarnaast strooisels in winterthema die ik bij de Xenos kocht.


Uiteindelijk stelde ik me voor dat dit DE perfecte wintercupcake is met echte winterse smaken. De cupcake lijkt ergens ook op een bergtop, met hier en daar wat besneeuwde rotsen. Stiekem is dit trouwens een muffin die vermomd is als cupcake. Want met het beslag maak je eigenlijk bananenmuffins. De basis is alleen zo lekker smeuïg door de bananen dat wanneer je een toef botercrème erop doet, het zeker niet onder zal doen voor cupcakes. Wanneer je deze cupcake proeft zal het je geen barst schelen hoe je het precies noemt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten